Portal - Szczawnica
polski
Strona główna / Statut / Statut
Menu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tytul strony
Tresc strony...

 

 STATUT

MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO

W SZCZAWNICY

 

Tekst jednolity

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

ROZDZIAŁ I

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

 

§ 1

 

1.      Pełna nazwa przedszkola brzmi:

Miejskie Przedszkole Publiczne w Szczawnicy

2.    Siedzibą przedszkola jest budynek stanowiący własność Miasta i Gminy Szczawnica mieszczący się przy ulicy Jana Wiktora 7a.

3.    Pełny adres, telefon, adresy internetowe:

4.    34-460 Szczawnica, ul. Jana Wiktora 7a

            tel. 18 262 23 27

            www.przedszkole.szczawnica.iap.pl e-mail: www.przedszkoleszczawnica@op.pl

5.      Organem prowadzącym przedszkole jest Miasto i Gmina Szczawnica.

6.      Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Małopolski Kurator  Oświaty w Krakowie.

7.      Bezpośredni nadzór sprawuje dyrektor Miejskiego Przedszkola Publicznego w  Szczawnicy.

8.      Przedszkole jest jednostką budżetową.

9.      Przedszkole jest placówką publiczną, która:

a)      prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej wychowania przedszkolnego,

b)      prowadzi oddziały ogólnodostępne, bez oddziałów integracyjnych,

c)      przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,

d)     zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach,

e)      zapewnia prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego.

10.  Nazwa przedszkola jest używana na pieczątkach w pełnym brzmieniu:

Miejskie Przedszkole Publiczne w Szczawnicy

ul. Jana Wiktora 7a, 34-460 Szczawnica

NIP 735 284 00 10

            REGON 121448126

  1. Przedszkole działa na podstawie:

a)   Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95    poz.425 z     

      1991r.  z późniejszymi zmianami) i rozporządzeń wykonawczych do tej Ustawy  

      (Dz. U. Nr 111, poz. 1194),

b)      Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21.05.2001 Dz. U. Nr 61 poz. 624 w  sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół,

        c)   Ustawy Karta Nauczyciela z dnia 26.01.1982r. znowelizowanej 15.03.2000r.

       (Dz.U. Nr 111, poz. 1194),

c)      Rozporządzenia MEN z dnia 13 sierpnia 1999r. w sprawie szczegółowych zasad

       sprawowania nadzoru pedagogicznego ( Dz. U. Nr 67 poz. 759),

d)     Rozporządzenie MEN z dnia 15.02.1999r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli ( Dz. U. Nr 97, poz. 1054),

e)      Rozporządzenie MEN w sprawie podstaw  programowych w kształceniu ( Dz. U.N 61 z dnia 21.05.2001 r. poz. 625),

f)       Rozporządze MEN z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. nr 228, poz. 1487)

g)      Rozporządzenie MEN w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz.U. nr 228, poz. 1490)

h)      Rozporządzenie MEN o prowadzeniu religii z dnia 17 sierpnia 1999r. (Dz. U. Nr 67 poz. 753),

i)        Konwencja Praw Dziecka ( Dz. U. Nr 120, poz. 526 z 1991r.),

j)        Uchwały Nr  L IV/436/10 Rady Miejskiej w Szczawnicy tworzącej jednostkę budżetowa  z dnia 28 października 2010r,

k)      Uchwała NR XXII/125/2012 Rady Miejskiej w Szczawnicy z dnia 27 kwietnia 2012r. w sprawie: Ustalenia wysokości opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole publiczne działające na terenie Miasta i Gminy Szczawnica.

 

 

ROZDZIAŁ II

 

CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA

 

§ 2

 

Przedszkole realizuje cele określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

 

§ 3

 

Cele ogólne przedszkola

 

1.      Wspieranie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka stosownie do jego wrodzonego potencjału i możliwości rozwojowych w relacjach ze środowiskiem społeczno- kulturowym i przyrodniczym.

  1. Stymulowanie indywidualnego rozwoju, pobudzanie aktywności i własnej inicjatywy dziecka celem zapewnienia wszechstronnego rozwoju.
  2. Umożliwienie dziecku podtrzymania tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej.
  3. Wspieranie wychowawczej roli rodziny.
  4. Współdziałanie z rodzicami lub opiekunami dziecka w celu rozpoznawania możliwości rozwojowych i w razie potrzeby podejmowanie wczesnej interwencji specjalistycznej.
  5. Organizowanie współpracy z poradniami psychologiczno- pedagogicznymi, z placówkami doskonalenia nauczycieli oraz Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej.
  6. Udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
  7. Działania zmierzające do przygotowania dziecka do podjęcia nauki w klasie I, określane jako osiągnięcie przez dziecko dojrzałości szkolnej.

 

 

§ 4

 

Zadania przedszkola:

 

  1. Tworzenie warunków do wielo zmysłowego poznawania otaczającego świata, wyjaśniania i przeżywania obserwowanych zjawisk, zadawania pytań i wyrażania siebie w kontaktach ze środowiskiem.
  2. Stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i najbliższe środowisko.
  3. Rozwijanie samodzielności dziecka w zakresie czynności samoobsługowych oraz umiejętności związanych z dbałością o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
  4. Wspieranie samodzielnych działań i wszechstronnej aktywności dziecka wyrażanej poprzez różne formy ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej.
  5. Tworzenie warunków sprzyjających kształtowaniu elementarnych umiejętności czytania, pisania i liczenia.
  6. Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, pobudzanie jej ciekawości oraz wzmacnianie motywacji do poznawania swoich mocnych i słabych stron.
  7. Rozwijanie wrażliwości, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu.
  8. Uczenie postępowania zgodnego z obowiązującymi normami i zasadami kultury oraz umiejętności zespołowego rozwiązywania zadań i współdziałania w grupie.
  9. wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych takich jak: prawda, piękno, miłość, dobro poprzez przekaz osobowy nauczyciela, literaturę oraz tworzenie sytuacji służących przeżywaniu i rozumieniu tych wartości.
  10. Tworzenie okazji do uczenia się i prezentowania zachowań zgodnych z przyjętymi normami kulturowymi.
  11. Budowanie poczucia przynależności dziecka do „małej i wielkiej Ojczyzny” (rodziny, społeczności lokalnej, regionu, kraju i Europy) poprzez poznawanie dziedzictwa kulturowego, obyczajów i tradycji.
  12. W realizacji zadań Przedszkole respektuje zasady nauk pedagogicznych, przepisy prawa, a także zobowiązania wynikające z Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ oraz Konwencji o Prawach Dziecka przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne ONZ 20 listopada 1989 r.

 

§ 5

 

Sposób realizacji zadań

 

  1. Organizowanie opieki i wspomaganie rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku.
  2. Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, troska o zapewnienie równych szans, wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu.
  3. Stwarzanie warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów.
  4. Rozwijanie wrażliwości na piękno, dobro, krzywdę drugiego człowieka.
  5. Kształtowanie umiejętności i obserwacji, ułatwianie rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym.
  6. Rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć.
  7. Rozwijanie wrażliwości estetycznej, tworzenie warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej.
  8. Zapewnienie warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, kształtowania zachowań prozdrowotnych i bezpiecznego postępowania.
  9. Kreowanie twórczej aktywności dziecka.
  10. Szczegółowe cele i zadania przedszkola oraz sposoby ich realizacji ustalone są w programie rozwoju placówki oraz planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.

 

§ 6

 

Podstawowe formy działalności wychowawczo- dydaktycznej przedszkola

 

1.      Obowiązkowe zajęcia edukacyjne realizowane z całą grupą w ramach realizacji podstawy programowej.

  1. Zajęcia edukacyjno- wyrównawcze i specjalistyczne wspomagające rozwój dziecka z zaburzeniami rozwojowymi i mającymi trudności w nauce.
  2. Zajęcia stymulujące organizowane w małych zespołach.
  3. Okazje edukacyjne stwarzające dziecku możliwości wyboru zadań, czasu ich realizacji, wyboru partnerów i środków materialnych.
  4. Spontaniczna działalność dziecka. Proste prace porządkowe i czynności samoobsługowe.
  5. Współpraca z rodzicami lub prawnymi opiekunami dziecka.
  6. Współpraca z placówkami kulturalnymi i oświatowymi.
  7. Nieobowiązkowe zajęcia dodatkowe organizowane na prośbę rodziców.

 

 

ROZDZIAŁ III

 

ORGANY PRZEDSZKOLA

 

§ 7

 

Kompetencje organów przedszkola

 

  1. Organami przedszkola są:

a)      dyrektor,

b)      rada pedagogiczna,

c)      rada rodziców,

  1. Zadania dyrektora przedszkola:

a)      organizuje pracę placówki oraz reprezentuje ją na zewnątrz,

b)      sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami,

c)      sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

d)     realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach kompetencji stanowiących, uwzględnia opinie i wnioski rady pedagogicznej i rady rodziców,

e)      dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie,

f)       wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych,

g)      może, w drodze decyzji administracyjnej, skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadkach określonych w dalszej części statutu przedszkola,

h)      jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami, decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania pracowników, przyznawania nagród i wymierzania kar,

i)        zastępowany jest w przypadku swojej nieobecności przez społecznego zastępcę dyrektora,

j)        współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,

k)      po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w przedszkolu zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego (dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią odpowiednio zestaw programów wychowania przedszkolnego),

l)        jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości odpowiednio podstawy programowej wychowania przedszkolnego,

m)    w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i rodzicami,

n)      stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki; podjęcie działalności przez stowarzyszenie lub inną ww. organizację wymaga uzyskania zgody dyrektora przedszkola, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności, dyrektor wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez placówkę,

o)      rada pedagogiczna jest kolegialnym organem placówki w zakresie realizacji jej   statutowych działań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia,

p)      w skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce.

q)      w zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby  zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji.

  1. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
  2. Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
  3. Zebrania plenarne rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze, po zakończeniu roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
  4. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
  5. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:

a)      przygotowanie projektu statutu lub jego zmian,

b)      zatwierdzanie planów pracy placówki,

c)      podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce,

d)     ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki,

e)      podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków przedszkola,

f)       ustalenie regulaminu rady pedagogicznej i jego zmian.

  1. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

a)      organizację pracy przedszkola, w tym harmonogram pracy nauczycieli, projekt planu finansowego placówki, wnioski dyrektora o przyznanie nagród i wyróżnień,

b)      propozycje przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych,

c)      w drodze uchwały programy wychowania przedszkolnego,

d)     powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola,

e)      powierzenia stanowiska społecznego zastępcy dyrektora,

f)       przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola,

g)      pracę dyrektora ubiegającego się o ocenę pracy,

h)      może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.

  1. Radę rodziców stanowi reprezentacja rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
  2. W skład rady rodziców wchodzą przedstawiciele wybrani w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci. W wyborach tych jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic. Powyższe wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
  3. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady. Regulamin rady rodziców nie może być sprzeczny ze statutem placówki.
  4. Rada rodziców może występować do dyrektora i rady pedagogicznej, organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
  5. W porozumieniu z radą pedagogiczną rada rodziców opiniuje:

a)      program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, o którym mówi art. 34 ust. 2 Ustawy o systemie oświaty,

b)      projekt planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.

  1. W celu wspierania działalności statutowej placówki rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydawania funduszy rady rodziców określa regulamin rady rodziców.

 

§ 8

 

Zasady współdziałania organów przedszkola

 

  1. Organy przedszkola współdziałają ze sobą na zasadach współpartnerstwa, przestrzegając obowiązującego prawa oświatowego i nie ingerując w swoje kompetencje.
  2. Bieżącą wymianę informacji między organami zapewnia dyrektor przedszkola poprzez: zebrania, narady, zeszyt zarządzeń wewnętrznych, tablice ogłoszeń dla rodziców, tablicę informacyjną dla nauczycieli, strony internetowe, korespondencję,
  3. Współdziałanie organów przedszkola ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom oraz podnoszenie poziomu pracy placówki.

 

 

§ 9

 

Sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola

 

1.      Wszelkie spory pomiędzy organami przedszkola rozstrzyga dyrektor placówki drogą rozmów i negocjacji ze stronami, uwzględniając ich ustawowe kompetencje.

      Sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola:

a)      organy przedszkola działają zgodnie z prawem,

b)      podstawową zasadą jest ugodowe rozwiązywanie konfliktów,

c)      na terenie przedszkola zabronione są wszelkie działania agresywne skierowane do innej osoby,

d)     zabrania się używania wulgarnych słów, zwrotów i gestów.

2.      Tryb rozwiązywania sporów między dyrektorem przedszkola i radą pedagogiczną:

a)      Dyrektor i rada pedagogiczna powinni dążyć do polubownego załatwiania sporów w toku:

-          indywidualnych rozmów,

-          nadzwyczajnych posiedzeń rady pedagogicznej zwołanych na wniosek dyrektora lub rady pedagogicznej- w ciągu 7 dni od zgłoszenia wniosku,

-          nadzwyczajnych posiedzeń rady pedagogicznej, z udziałem organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny- w ciągu 14 dni od daty zgłoszenia wniosku,

b)      w przypadku braku rozstrzygnięcia sporu należy złożyć odwołanie:

-          do organu sprawującego nadzór pedagogiczny- w zakresie działalności dydaktyczno- wychowawczej i opiekuńczej,

-          do organu prowadzącego- w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.

3.      Tryb rozwiązywania sporów między dyrektorem przedszkola a radą pedagogiczną i radą rodziców:

a)      dyrektor, rada pedagogiczna i rada rodziców dążą do polubownego załatwiania sporu w toku:

        indywidualnej rozmowy nauczycieli z rodzicami,

        indywidualnej rozmowy dyrektora z rodzicami,

        zebrania z rodzicami zwołanego na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora w ciągu 2 tygodni od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola, zebrania z rodzicami( z udziałem organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny) zwołanego na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora w ciągu tygodnia od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola.

b)      w przypadku braku rozstrzygnięcia sporu rada rodziców ma prawo zwrócić się:

-          do organu sprawującego nadzór pedagogiczny- w zakresie działalności dydaktyczno- wychowawczej i opiekuńczej,

-          do organu prowadzącego- w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.

4.      Tryb rozwiązywania sporów między dyrektorem przedszkola a radą pedagogiczną i radą rodziców:

a)      dyrektor, rada pedagogiczna i rada rodziców dążą do polubownego załatwiania sporu w toku:

        indywidualnej rozmowy nauczycieli z rodzicami,

        indywidualnej rozmowy dyrektora z rodzicami,

        zebrania z rodzicami zwołanego na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora w ciągu 2 tygodni od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola, zebrania z rodzicami( z udziałem organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny) zwołanego na wniosek rodziców, nauczycieli bądź dyrektora w ciągu tygodnia od złożenia wniosku do dyrektora przedszkola.

b)      w przypadku braku rozstrzygnięcia sporu rada rodziców ma prawo zwrócić się:

-          do organu sprawującego nadzór pedagogiczny- w zakresie działalności dydaktyczno- wychowawczej i opiekuńczej,

-          do organu prowadzącego- w zakresie spraw finansowych i administracyjnych.

5.      Spory między organami przedszkola mogą być rozstrzygane przez komisję pojednawczą. Komisję pojednawczą powołuje dyrektor spośród członków Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców. W jej skład wchodzi po dwóch przedstawicieli Rady Pedagogicznej i Rady Rodziców oraz Dyrektor jako przewodniczący, jeśli nie jest stroną w konflikcie. Jeśli dyrektor jest stroną w konflikcie, to na jego miejsce jest powołany inny przedstawiciel rady pedagogicznej.

6.      Strony zwaśnione prezentują własne stanowiska komisji pojednawczej, a komisja ustala sposób głosowania odnośnie rozwiązywanego problemu. W razie braku porozumienia stanowisko zajmują przedstawiciele organu prowadzącego oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

 

 

ROZDZIAŁ IV

 

ORGANIZACJA PRACY PRZEDSZKOLA

 

§ 10

 

Czas pracy przedszkola

 

  1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola,   zatwierdzany przez organ prowadzący.
  2. W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności:

a)      czas pracy poszczególnych oddziałów,

b)      liczbę pracowników przedszkola, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,

c)      ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole, w tym tygodniowy wymiar godzin pedagogicznych zgodny z art. 42 ust. 3 Karty nauczyciela.

  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem miesiąca sierpnia.
  2. Dzienny czas pracy przedszkola wynosi 9,5 godziny - od 6.30 do 16.00.
  3. Przedszkole udziela bezpłatnych świadczeń w wymiarze 5 godzin dziennie, zgodnie, z Uchwałą NR XXII/125/2012 Rady Miejskiej w Szczawnicy z dnia 27 kwietnia 2012r. w sprawie: Ustalenia wysokości opłat za świadczenia udzielane przez przedszkole publiczne działające na terenie Miasta i Gminy Szczawnica.
  4. Nauczyciel, któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci.
  5. Rodzic/(prawny opiekun) dziecka przebywającego w przedszkolu powyżej 5 godzin dziennie zobowiązany jest do regulowania odpłatności za godziny wykraczające poza czas godzin bezpłatnych:

a)      100% - w przypadku korzystania z przedszkola przez jedno dziecko,

b)      za każde drugie i następne dziecko.

  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z  uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
  2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25 wychowanków.
  3. W przedszkolu może być stworzony oddział integracyjny na wniosek dyrektora przedszkola i za zgodą organu prowadzącego.
  4.  Liczba dzieci w oddziale integracyjnym nie może przekraczać 20 dzieci, przy czym liczba dzieci niepełnosprawnych- 5.
  5. Do przedszkola ogólnodostępnego bez oddziałów integracyjnych mogą być przyjmowane dzieci z upośledzeniem lekkim i dzieci z chorobami przewlekłymi.
  6. W przypadku przyjęcia do przedszkola dzieci z upośledzeniem lekkim i chorobami przewlekłymi liczba dzieci w oddziale nie może być większa niż 20.
  7. Praca wychowawcza, dydaktyczna i opiekuńcza w przedszkolu prowadzona jest zgodnie z dopuszczonymi przez dyrektora przedszkola programami wychowania przedszkolnego.
  8. Wybór programu wychowania i nauczania określają odrębne przepisy.
  9. Godzina zajęć (dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych) w przedszkolu trwa 60 minut.
  10. Zajęcia dodatkowe w szczególności zajęcia umuzykalniające, nauki języka obcego, nauki religii i zajęcia rewalidacyjne są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci i wynoszą:

a)      z dziećmi w wieku 3–4 lat – około 15 minut,

b)      z dziećmi w wieku 5–6 lat – około 30 minut.

  1. Zajęcia dodatkowe organizowane na wniosek rodziców i inne prowadzone są poza godzinami bezpłatnych świadczeń przedszkola.
  2. Zajęcia dodatkowe dokumentuje się w osobnym dzienniku zajęć z wykluczeniem religii, które wpisywane są do dziennika zajęć grupowych. 
  3. Sposób dokumentowania zajęć dodatkowych prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
  4. Bezpłatne świadczenia organizowane są przez 5 dni w tygodniu od 8.00 do 13.00, podczas których realizowana jest Podstawa Programowa wychowania przedszkolnego.
  5. Na realizację podstawy programowej przeznacza się nie mniej niż pięć godzin dziennie, przy czym:

a)      co najmniej 1/5 czasu należy przeznaczyć na zabawę (w tym czasie dzieci bawią się swobodnie, przy niewielkim udziale nauczyciela),

b)      co najmniej 1/5 czasu (w przypadku młodszych dzieci – 1/4 czasu) dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na boisku, w parku itp. (organizowane są tam gry i zabawy ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze, prace gospodarcze, porządkowe i ogrodnicze itd.),

c)      najwyżej 1/5 czasu zajmują różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane wg wybranego programu wychowania przedszkolnego,

d)     pozostały czas – 2/5 czasu nauczyciel może dowolnie zagospodarować (w tej puli czasu mieszczą się jednak czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne).

  1. Zajęcia religii odbywają się zgodnie z Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego z dnia 23 grudnia 2008r.
  2. Termin i sposób wnoszenia opłat za godziny świadczeń płatnych  regulowane są na podstawie umów cywilno-prawnych zawartych między rodzicami i dyrektorem przedszkola.
  3. Stołówka przedszkolna prowadzona jest przez podmiot gospodarczy.
  4. Rodzice zawierają umowy cywilno- prawne z dzierżawcą stołówki regulujące zasady żywienia i odpłatności.
  5. Do przedszkola mogą uczęszczać dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
  6. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola, dysponując wolnymi miejscami, może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku.
  7. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 6 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 10 lat. Obowiązek szkolny tych dzieci może być odroczony do końca roku szkolnego, w którym dziecko kończy 10 lat.
  8. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły podstawowej, w obwodzie której mieszka dziecko, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
  9. Dziecko w wieku 5 i 6 lat ma obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
  10. Obowiązek ten może być spełniany również przez uczęszczanie odpowiednio do przedszkola w innym kraju, co należy udokumentować.
  11. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi przygotowania przedszkolnego są zobowiązani: dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola lub oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej, zapewnić regularne uczęszczanie dziecka na zajęcia, informować dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, w terminie do 30 września każdego roku.
  12. Przez niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w przedszkolu.
  13. Niespełnienie obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego podlega egzekucji w trybie odrębnych przepisów.
  14. Dziecko w wieku 5 lat ma prawo do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu.
  15. Podstawą zgłoszenia do przedszkola jest złożenie wypełnionej Karty Zgłoszenia Dziecka do Przedszkola.
  16. W sytuacji zgłoszenia większej niż limit posiadanych miejsc dyrektor powołuje komisję rekrutacyjną.

 

 

 

§ 11

 

Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza nim

 

  1. Przedszkole zapewnia dzieciom bezpieczeństwo i stała opiekę pedagogiczną:

a)      w czasie zajęć w przedszkolu i poza przedszkolem dzieci pozostają pod opieką nauczyciela, który odpowiada za ich bezpieczeństwo,

b)     każda grupa wiekowa powierzona jest opiece:

-          jednego nauczyciela w przypadku 5-godzinnego czasu pracy oddziału,

-          dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 5-godzinnego czasu pracy,

-          w wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych koniecznością opuszczenia sali zajęć przez nauczyciela, dopuszcza się możliwość sprawowania krótkotrwałej opieki nad dziećmi przez pracowników obsługi,

-          dopuszcza się zasadę łączenia dzieci z różnych grup w godzinach rannych i popołudniowych oraz w sytuacjach gdy w danym dniu w przedszkolu przebywa  mała ilość dzieci.

c)      nauczyciela w jego pracy opiekuńczo- wychowawczej i związanej z zapewnieniem dzieciom bezpieczeństwa wspomaga pomoc nauczyciela lub woźna oddziałowa,

d)     dzieci 3-letnie mają zapewnioną pomoc wychowawczą,

e)      podczas pobytu dzieci w ogrodzie, zabawy i zajęcia dzieci z poszczególnych grup odbywają się na wyznaczonych terenach z bezpiecznym sprzętem dostosowanym do potrzeb i ich możliwości,

f)       podczas spacerów i zajęć poza terenem przedszkola nauczyciela wspomaga pomoc nauczyciela i woźna oddziałowa,

g)      opiekunami podczas spacerów i wycieczek mogą być: nauczyciel przedszkola, rodzic lub opiekun dziecka, wolontariusz oraz inny pracownik przedszkola,

h)      w trakcie wycieczek i zajęć poza terenem przedszkola zapewnia się opiekę, co najmniej 1 osoby dorosłej na 10 wychowanków, podczas spaceru 1 osoby dorosłej na 15 wychowanków,

i)        organizację wycieczek określają odrębne przepisy,

j)        organizację i program wycieczek dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej i umiejętności,

k)      udział dziecka w wycieczkach poza teren miasta, a także w wyjazdach wymaga pisemnej zgody rodziców.

2.      Wszyscy pracownicy przedszkola przestrzegają zasad bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi przepisami, z którymi zostali zapoznani.

3.      W przedszkolu został powołany koordynator do spraw bezpieczeństwa.

4.      W przedszkolu realizowany jest program profilaktyczny w zakresie bezpieczeństwa dla dzieci 6 letnich.

5.      W przedszkolu nie stosuje się wobec dzieci żadnej przemocy fizycznej ani psychicznej.

6.      Nauczyciel ma obowiązek codziennie sprawdzać listę obecności dzieci i potwierdzić odbyte zajęcia podpisem w dzienniku lekcyjnym.

7.      Do zadań pracowników nie będących nauczycielami w zakresie zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa należy:

a)      pomoc nauczycielom w wykonaniu zadań zapewniających bezpieczeństwo wychowankom,

b)      udzielanie pomocy dzieciom na prośbę nauczyciela w sytuacjach szczególnie uzasadnionych,

c)      informowanie o stwierdzonych zagrożeniach i sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu dzieci,

8.      W przedszkolu obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu.

 

§ 12

 

Szczegółowe zasady przyprowadzania dzieci do przedszkola i odbierania ich przez rodziców.

 

1.      Przyprowadzanie dzieci do przedszkola:

a)      za bezpieczeństwo dzieci w drodze do przedszkola i z przedszkola odpowiadają rodzice/ prawni opiekunowie,

b)      rodzice osobiście powierzają dziecko nauczycielowi, co oznacza, że są

      zobowiązani wprowadzić dziecko do sali,

c)      nauczyciel bierze pełną odpowiedzialność za dziecko od momentu jego

                        wejścia do sali,

d)   rodzice/opiekunowie, którzy zdecydują, że ich dziecko będzie samodzielnie

      wchodziło do sali, biorą na siebie pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo 

      swojego dziecka w czasie przechodzenia z szatni do sali,

e)   nauczycielka przedszkola nie ponosi odpowiedzialności za życie, zdrowie

      i bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców/opiekunów, przed

      wejściem do budynku, w szatni,

f)       rodzice/opiekunowie prawni mają obowiązek przyprowadzać do przedszkola 

      dziecko zdrowe. Wszelkie dolegliwości dziecka są zobowiązani zgłaszać

      nauczycielowi i udzielać wyczerpujących informacji na ten temat,

g)      nauczyciel ma prawo odmówić przyjęcia dziecka, jeśli jego stan sugeruje, że 

      nie jest ono zdrowe,

h)      nauczyciel ma prawo dokonać pomiaru temperatury dziecka, jeśli z jego 

      obserwacji wynika, że może ono być chore. Jeśli temperatura dziecka

      wskazuje na stan podgorączkowy lub chorobowy, nauczyciel odmawia  

      przyjęcia dziecka do grupy.

2.      Odbieranie dzieci:

a)      odbiór dzieci z przedszkola jest możliwy wyłącznie przez rodziców bądź inne osoby dorosłe przez nich upoważnione,

b)      wydanie dziecka innym osobom niż rodzice/opiekunowie prawni może nastąpić tylko w przypadku pisemnego upoważnienia do odbioru dziecka, podpisanego przez rodziców/opiekunów prawnych (załącznik do Umowy zawartej z rodzicami o świadczenie usług),

c)      w oddziałach porannego zbierania się i popołudniowego rozchodzenia się dzieci muszą znajdować się listy zbiorcze osób upoważnionych do odbioru dzieci z każdej grupy wiekowej,

d)     nauczyciel w razie najmniejszych wątpliwości ma obowiązek sprawdzić zgodność danych osoby odbierającej dziecko z przedszkola z dokumentem tożsamości,

e)      jeśli okaże się, że dane nie są zgodne, nauczyciel powiadamia rodziców/opiekunów prawnych i dyrektora placówki oraz nie wydaje dziecka do wyjaśnienia sprawy,

f)       gdy dziecko jest odbierane z ogrodu przedszkolnego, wymaga się od rodziców/opiekunów prawnych, aby podeszli razem z nim do nauczyciela i zgłosili odebranie dziecka,

g)      dopuszcza się możliwość wydania dziecka innej osobie niż wymienione w karcie zgłoszenia, jednak wyłącznie po uprzednim przekazaniu takiej informacji przez rodziców/opiekunów prawnych bezpośrednio nauczycielowi w formie ustnej lub pisemnej,

h)      przedszkole nie wydaje dziecka osobom niepełnoletnim, poza upoważnionym przez rodziców rodzeństwem, zgodnie z art. 43 Ustawy Prawo o ruchu drogowym – zezwala on dzieciom do lat siedmiu korzystać z drogi pod opieką osoby, która ma co najmniej dziesięć lat,

i)        odbieranie dzieci przez osoby niepełnoletnie może odbywać się w szczególnie uzasadnionych przypadkach na wyraźne, pisemne oświadczenie woli rodziców lub opiekunów prawnych,

j)        rodzice ponoszą pełną odpowiedzialność prawną za osobę niepełnoletnią odbierającą dziecko, jak i za odebrane przez nią dziecko,

k)      rodzice ponoszą odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę,

l)        życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z nich musi być poświadczone orzeczeniem sądowym,

m)    obowiązkiem nauczycieli lub osoby pełniącej dyżur w szatni jest upewnienie się, czy dziecko jest odbierane przez osobę wskazaną w upoważnieniu,

n)      osoby wymienione w upoważnieniu są zobowiązane do osobistego odebrania dziecka od nauczyciela opiekującego się daną grupą lub nauczyciela sprawującego w zastępstwie opiekę nad dziećmi,

o)      w przypadku odbierania dziecka z ogrodu przedszkolnego osoby odbierające dziecko są zobowiązane do osobistego poinformowania nauczycielki o zamiarze odebrania dziecka,

p)      rodzice/opiekunowie po odebraniu dziecka są zobowiązani opuścić plac zabaw,

q)      w przypadku pojawienia się rodzica/opiekuna na placu przedszkolnym nauczyciel nie odpowiada już za bezpieczeństwo dziecka,

r)        rodzice/opiekunowie są zobowiązani przekazać aktualne numery telefonów nauczycielowi grup,

s)       za właściwe przestrzeganie zasad przyprowadzania i odbierania dzieci są odpowiedzialni rodzice oraz nauczyciel,

t)       nauczyciele sprawują opiekę nad dzieckiem od chwili przejęcia go od osoby przyprowadzającej aż do momentu przekazania dziecka rodzicom lub upoważnionej osobie,

u)      na pierwszym zebraniu organizacyjnym rodzice są informowani o zasadach przyprowadzania i odbierania dzieci,

v)      dziecko należy przyprowadzić do przedszkola do godziny 8.00 lub w

      dowolnym czasie, po uprzednim poinformowaniu przedszkola o późniejszym 

      przybyciu dziecka.

3.      Postępowanie w sytuacji nieodebrania dziecka z przedszkola lub zgłoszenia się po dziecko osoby nie mogącej sprawować opieki:

a)      dzieci powinny być odbierane z przedszkola najpóźniej do godziny 16.00,

b)      w przypadku braku możliwości odebrania dziecka z przedszkola (w godzinach pracy przedszkola – sytuacje losowe) rodzice lub opiekunowie są zobowiązani do telefonicznego poinformowania o zaistniałej sytuacji oraz do uzgodnienia innego sposobu odebrania dziecka,

c)      gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel jest zobowiązany telefonicznie powiadomić rodziców lub osoby upoważnione do odbioru o zaistniałej sytuacji,

d)    jeśli pod wskazanymi przez rodziców numerami telefonów (praca, dom, tel. komórkowy) nie można uzyskać informacji o miejscu pobytu rodziców lub osób upoważnionych do odbioru dziecka, nauczyciel oczekuje z dzieckiem w placówce przez jedną godzinę. Rodzic/opiekun w tym czasie ponosi dodatkowe koszty w wysokości 20zł za każde 30 min. Po upływie tego czasu nauczycielka powiadamia dyrektora, który podejmuje decyzję o:

-          powiadomieniu policji w celu podjęcia dalszych działań przewidzianych prawem, łącznie z umieszczeniem dziecka w pogotowiu opiekuńczym,

-          odprowadzeniu dziecka do domu, jeśli rodzice/opiekunowie prawni lub inne osoby upoważnione do odbioru dziecka są w domu i z obserwacji wynika, że mogą sprawować opiekę nad dzieckiem (np. nie są pod wpływem alkoholu, środków odurzających itp.),

-          z przebiegu zaistniałej sytuacji należy sporządzić protokół zdarzenia,  podpisany przez świadków.

4.      Postępowanie w przypadku, gdy wychowawca podejrzewa, że dziecko z przedszkola

      odbiera rodzic (opiekun prawny) będący pod wpływem alkoholu lub narkotyków:

a)      nauczycielka stanowczo odmawia wydania dziecka z przedszkola, gdy stan osoby zamierzającej odebrać dziecko wskazuje na spożycie alkoholu lub gdy osoba ta zachowuje się agresywnie i nie jest w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa. Nauczyciel wzywa wówczas drugiego rodzica lub inną upoważnioną do odbioru dziecka osobę,

b)      nauczycielka powiadamia dyrektora, który wydaje jej dyspozycje, mające na celu odizolowanie dziecka od rodzica/opiekuna znajdującego się pod wpływem alkoholu,

c)      jeśli rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka z przedszkola lub gdy nieobecność rodziców się przedłuża (tj. po godzinach otwarcia przedszkola), dyrektor placówki może po konsultacji z najbliższą jednostką policji podjąć decyzję o dalszych krokach,

d)     po rozeznaniu przez policję sytuacji domowej dziecka (sprawdzeniu, czy rodzice przebywają w domu) dyrektor może:

-          podjąć decyzję, że wychowawca ma odprowadzić dziecko do domu (jeżeli są rodzice, to dziecko pozostaje pod opieką rodziców),

-       gdy nie ma rodziców w domu, wspólnie z policją podjąć decyzję o

             dalszym postępowaniu w danej sytuacji (np. zabraniu dziecka do

              pogotowia opiekuńczego, czyli do tzw. placówki interwencyjnej).

e)      nauczyciel sporządza notatkę służbową z zaistniałego zdarzenia po zakończeniu działań,

f)       jeżeli powtarzają się przypadki, w których rodzic/opiekun prawny odbierający dziecko z przedszkola znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków, to wychowawca może rozpoznać sytuację domową i rodzinną dziecka i jeśli zachodzi taka konieczność, powiadomić o tym policję, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w wydział rodzinny Sądu Rejonowego w celu dalszego zbadania sytuacji domowej i rodzinnej dziecka,

g)      po zdarzeniu dyrektor przedszkola przeprowadza rozmowę z rodzicami w celu wyjaśnienia zaistniałej sytuacji oraz zobowiązuje ich do przestrzegania zasad określonych w niniejszych procedurach.

5.      Postępowanie w przypadku odbierania dziecka z przedszkola przez rodziców rozwiedzionych lub żyjących w separacji:

a)      nauczyciel wydaje dziecko każdemu z rodziców, jeśli zachowali prawa rodzicielskie, o ile postanowienie sądu nie stanowi inaczej,

b)      jeśli do przedszkola zostanie dostarczone postanowienie sądu o sposobie sprawowania przez rodziców opieki nad dzieckiem, nauczyciel postępuje zgodnie z tym postanowieniem,

c)      o każdej próbie odebrania dziecka przez rodzica/opiekuna nieuprawnionego do odbioru nauczyciel powiadamia dyrektora przedszkola i rodzica/opiekuna sprawującego opiekę nad dzieckiem,

d)     o sytuacji kryzysowej, np. kłótnie rodziców, wyrywanie sobie dziecka itp., nauczyciel lub dyrektor powiadamia policję.

 

§ 13

 

Udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno- pedagogicznej

 

1.      Przedszkole organizuje i udziela dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy   psychologiczno- pedagogicznej polegającej na:

a)      diagnozowaniu środowiska dziecka,

b)      rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb wychowanka,

c)      rozpoznawaniu przyczyn trudności w nabywaniu nowych umiejętności,

d)     wspieraniu dzieci uzdolnionych,

e)      organizowaniu różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

f)       prowadzeniu edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród dzieci, nauczycieli  i rodziców,

g)      wspieraniu dzieci metodami aktywnymi w dalszym rozwoju, udzielanie rodzicom informacji w tym zakresie,

h)      wspieraniu nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dziecka,

i)         udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb dziecka, u którego stwierdzono specyficzne  trudności, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,

j)         wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

k)       umożliwieniu rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,

l)         podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

2.      Pomoc psychologiczno- pedagogiczna może być udzielana na wniosek rodziców, nauczyciela przedszkola, poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej, a także specjalistów zatrudnionych w przedszkolu.

3.      Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana w formie:

a)      zajęć korekcyjno- kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,

b)      porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli,

c)      zajęć psycho-edukacyjnych dla rodziców.

4.      Zajęcia specjalistyczne organizowane są z uwzględnieniem możliwości przedszkola i mogą to być zajęcia:

a)      logopedyczne organizowane dla dzieci z zaburzeniami mowy. Zajęcia prowadzi nauczyciel specjalista- logopeda. Liczba uczestników zajęć wynosi 1-4 dzieci.

b)      z gimnastyki korekcyjnej

c)      z psychologiem i pegadogiem

d)     oraz zajęcia wspomagające rozwój przedszkolaka dla dzieci u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się. Zajęcia prowadzą nauczyciele wychowania przedszkolnego. Liczba uczestników zajęć wynosi 2-5 dzieci,

5.      Udział dzieci w zajęciach specjalistycznych odbywa się za zgodą rodziców /prawnych opiekunów/.

6.      Porady, konsultacje, warsztaty oraz zajęcia psychoedukacyjne prowadzą w zależności od potrzeb nauczyciele i specjaliści posiadający odpowiednie przygotowanie do prowadzenia zajęć specjalistycznych.

7.      W przedszkolu mogą być zatrudnieni logopeda, specjalista gimnastyki korekcyjno-    kompensacyjnej.

8.      Pomoc pedagogiczno-psychologiczną w przedszkolu organizuje dyrektor. 

9.      Przedszkole nie organizuje wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z uwagi na brak odpowiedniej bazy lokalowej, środków dydaktycznych i sprzętu umożliwiającego realizację wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania.

10.  W przypadku dzieci, które uczęszczają do przedszkola i uzyskały opinię o potrzebie  wczesnego wspomagania, dyrektor przedszkola, wskaże placówki, które w porozumieniu z organem prowadzącym, organizują zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i różne formy współpracy z jego rodziną.

11.  Dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola mogą być objęte indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym. Organizacja pracy następuje w porozumieniu z organem prowadzącym.

12.  Opinię o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, wydają zespoły orzekające działające w publicznych Poradniach Psychologiczno – Pedagogicznych, w tym  w poradniach specjalistycznych

 

 

§ 14

 

Organizacja działalności innowacyjnej i eksperymentalnej

 

  1. Na terenie przedszkola istnieje możliwość organizacji eksperymentu i innowacji pedagogicznej. Mogą one dotyczyć wszystkich lub też wybranych zajęć edukacyjnych i obejmować wszystkie grupy wiekowe lub wybrane.
  2. Nauczyciele dobrowolnie podejmują się organizacji innowacji lub eksperymentu.
  3. Uchwałę w sprawie innowacji i eksperymentu podejmuje Rada pedagogiczna, przy zachowaniu obowiązujących procedur.

 

 

 

 

ROZDZIAŁ V

 

PRACOWNICY PRZEDSZKOLA

 

§ 15

 

Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników

 

1.      W przedszkolu zatrudnia się:

a)      nauczyciela, któremu powierzono stanowisko dyrektora,

b)      nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach,

c)      pracowników administracji i obsługi,

d)      w przedszkolu może być utworzone stanowisko wicedyrektora za zgodą Organu Prowadzącego.

NAUCZYCIELE

  1. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz innych pracowników określają odrębne przepisy.
  2. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników administracji i obsługi ustala dyrektor przedszkola na dany rok szkolny.
  3. W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go inny nauczyciel. Nauczyciela tego na dany rok szkolny wskazuje dyrektor przedszkola, po wcześniejszym zatwierdzeniu uchwałą jego kandydatury przez radę pedagogiczną.
  4. Nauczyciele planują i prowadzą pracę wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora programami, odpowiadają za jakość i wyniki tej pracy.
  5. Nauczyciele odpowiadają przede wszystkim za zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci. Troska o pełne bezpieczeństwo dzieci jest priorytetem wszelkich jego działań, a w szczególności:

a)      organizuje zajęcia, zabawy zgodnie z zasadami BHP oraz potrzebami psychofizycznymi dziecka (zmienność ruchu, wytrzymałość fizyczna),

b)      ustala wspólnie z dziećmi zasady i normy obowiązujące w oddziale, umowy i zasady bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach (w sali, w łazience, w trakcie zabaw ruchowych w sali i w ogrodzie, na spacerach, wycieczkach, w trakcie posiłków), a szczególnie nie oddalania się od oddziału, nie wychodzenia z sali bez pozwolenia i wiedzy nauczyciela,

c)      wdraża dzieci do zgodnej zabawy, do przestrzegania zasad zgodnego współżycia z rówieśnikami,

d)      uczy przewidywania konsekwencji, wyrabia u dzieci samodyscyplinę,

e)      dba o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci ze szczególnym uwzględnieniem godzin w momencie rozchodzenia się dzieci, funkcjonowania oddziałów łączonych, zgodnie z zatwierdzonym harmonogramem,

f)       w razie konieczności krótkotrwałego opuszczenia sali przez nauczyciela dzieci powierzone są opiece woźnej oddziałowej lub innemu pracownikowi obsługi,

g)      współdziała z całym personelem przedszkola w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznego pobytu w przedszkolu,

h)      informuje rodziców o zasadach bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu i w grupie według przyjętych kontraktów.

  1. Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z obowiązującymi przepisami i szczegółowymi wewnętrznymi ustaleniami.
  2. Do zakresu zadań nauczyciela należy:

a)      prowadzenie i dokumentowanie obserwacji pedagogicznych, mających na celu poznanie i zapewnienie potrzeb rozwojowych dzieci, wykorzystując uzyskane informacje o dziecku w planowaniu i realizowaniu pracy indywidualnej. Obserwacje przeprowadza się dwa razy w roku, dokumentując je w arkuszach obserwacji,

b)   prowadzenie diagnozy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (z  początkiem roku szkolnego,

c)    przeprowadzenie kolejnej obserwacji (w kwietniu), której wynik będzie pomocny rodzicom w podjęciu decyzji dotyczącej rozpoczęcia przez dziecko nauki w klasie pierwszej szkoły podstawowej. Wynik obserwacji zamieszcza się w arkuszu o gotowości szkolnej,

d)   opracowanie w razie potrzeby w oparciu o zgromadzone wyniki diagnozy przedszkolnej i realizowanie indywidualnego programu wspomagania i korygowania rozwoju dziecka,

e)    przekazywanie rodzicom dziecka wyników obserwacji i diagnozy w celu poznania przez rodziców stanu gotowości swojego dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej,

f)    wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,

g)     stosowanie twórczych i nowatorskich metod nauczania i wychowania,

h)    planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,

i)     dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,

j)      przygotowanie do 30 kwietnia danego roku szkolnego informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole dla dzieci 5-letnich, a do końca roku szkolnego również dla dzieci 6-letnich.

  1. W pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciel współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznej, logopedą.

10.   Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, doradcy metodycznego i rady pedagogicznej.

11.  Nauczyciel współpracuje z rodzicami /prawnymi opiekunami/ dziecka w sprawach wychowania, nauczania i opieki  w ramach następujących form współpracy:

a)       Organizuje uczestnictwo rodziców w zajęciach, wycieczkach, uroczystościach,

b)      prezentje „gazetki” dla rodziców o tematyce pedagogicznej,

c)      informuje rodziców na bieżąco o życiu oddziału i przedszkola,

d)      systematycznie eksponuje prace dzieci,

e)      przekazuje rodzicom informacje o zadaniach wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i w danym miesiącu,

f)       przekazuje informacje dotyczące dziecka, jego zachowania i rozwoju poprzez:

-          organizowanie zebrań ogólnych i grupowych w zależności od potrzeb oraz zajęć otwartych co najmniej dwa razy w roku,

-          organizowanie indywidualnych spotkań z rodzicami w celu wymiany bieżących informacji o dziecku oraz dyskusji na tematy wychowawcze, z uwzględnieniem bezpieczeństwa dzieci,

-          przeprowadzanie wywiadów, rozmów itp. w celu gromadzenia potrzebnych informacji o rodzinie,

  1. Nauczyciel współdziała z rodzicami w ramach różnych form wynikających  z  nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora.
  2. Nauczyciel tworzy warunki wspomagające rozwój dzieci, ich zdolności i zainteresowania, dąży do pobudzenia procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez wykorzystywanie ich własnej inicjatywy.
  3. Nauczyciel wspiera rozwój aktywności poznawczej dziecka, nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń.
  4. Do zadań nauczyciela należy wykonywanie innych poleceń dyrektora wynikających  z organizacji pracy na placówce.
  5. Do zadań nauczycieli, należy prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla wychowanków. Nauczyciele po podsumowaniu diagnoz i obserwacji ustalają sposób wspierania dziecka i tworzą zespoły składające się z wychowawców i specjalistów.
  6.  Do zadań zespołu należy:

a)      ustalenie zakresu, w którym dziecko wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, w tym szczególne uzdolnienia,

b)      określanie zalecanych form, sposobów i okresu udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka, a w przypadku dziecka posiadającego opinię lub orzeczenia, uwzględniając zawarte w nich zalecenia,

c)      założenie i prowadzenie karty indywidualnych potrzeb dziecka,

d)      opracowanie planu działań wspierających dla dziecka,

e)      dokonywanie okresowej oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej dziecku,

f)       przedstawienie wniosków i zaleceń do dalszej pracy z dzieckiem,

g)      podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,

h)      wspieranie rodziców w innych działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci.

OBSŁUGA

  1. W przedszkolu zatrudnieni są pracownicy obsługi w tym:

a)      woźne oddziałowe

b)      pomoc do dzieci

c)      pracownik gospodarczy

  1. Podstawowym zadaniem pracowników obsługi jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości i przestrzeganie kodeksu etyki.
  2.  Zatrudniony personel obsługowy jest współodpowiedzialny za efekty pracy opiekuńczo- wychowawczej poprzez:

a)      pomoc dzieciom w czynnościach samoobsługowych w szatni i toalecie,

b)      opiekę w czasie spacerów i wycieczek,

c)      udział w przygotowaniu pomocy do zajęć,

d)      pomoc w codziennych sytuacjach okolicznościowych tego wymagających.

  1. Personel obsługowy wspomaga nauczycieli i współdziała z nimi w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznych warunków pobytu w przedszkolu, m.in.:

a)      nadzoruje, kontroluje i zgłasza wszelkie nieprawidłowości urządzeń i wyposażenia przedszkola,

b)      wspomaga nauczyciela (zgodnie z przydziałem czynności na dany rok szkolny) w opiece nad dziećmi w sali, łazience, ogrodzie, na spacerze, wycieczce i w innych sytuacjach,

c)      nadzoruje i kontroluje w szatni schodzenie się dzieci do przedszkola i rozchodzenie do domu, wydaje dzieci tylko osobom upoważnionym do odbioru dziecka z przedszkola.

  1. Personel obsługowy wykonuje inne polecenia dyrektora wynikające z funkcjonowania placówki.

 

 

ROZDZIAŁ VI

 

PRAWA I OBOWIĄZKI RODZICÓW I WYCHOWANKÓW

 

§ 16

 

Prawa i obowiązki wychowanków

 

  1. Dzieci w przedszkolu mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, w szczególności do właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo- wychowawczego

a)      przebywanie w przedszkolu urządzonym zgodnie z zasadami higieny, potrzebami dziecka i możliwościami placówki,

b)      organizację dnia zabezpieczającą higieniczny tryb życia, zdrowe żywienie,

c)      właściwie zorganizowany wypoczynek, bezpieczne zażywanie ruchu,

d)     uczestniczenie w proponowanych sytuacjach edukacyjnych w ciągu całego dnia zgodnie z możliwościami percepcyjnymi dziecka,

e)      zaspokajanie potrzeb emocjonalnych i ruchowych,

f)       zaspokajanie potrzeb własnych,

g)      doskonalenie i rozwijanie zdolności i zainteresowań,

h)      przeprowadzanie prostych doświadczeń lub ich obserwowanie,

i)        współdecydowanie o wyborze zabaw i rodzaju zajęć w danym dniu,

j)        zabawę oraz wybór towarzysza zabawy,

k)      ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,

l)        wyrażanie własnych sądów i opinii,

m)    poszanowanie godności osobistej,

n)      tolerancję,

o)      akceptację,

p)      zrozumienie indywidualnych potrzeb,

q)      poszanowanie własności,

r)       indywidualne tempo rozwoju.

  1. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:

a)      przestrzegać ustalonych w grupie zasad i reguł,

b)      przestrzegać ustalonych zasad dotyczących bezpieczeństwa,

c)      wykonywać prace porządkowe na miarę swoich możliwości,

d)     przestrzegać podstawowych zasad higieny osobistej,

e)      godnie reprezentować przedszkole w kontaktach ze środowiskiem.

 

 

 

§ 17

 

Prawa i obowiązki rodziców

 

  1. Do podstawowych obowiązków rodziców/prawnych opiekunów dziecka należy:

a)      respektowanie niniejszego statutu,

b)      respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców,

c)      terminowe wnoszenie opłat wynikających z  pobytu dziecka w przedszkolu,

d)     niezwłoczne zawiadamianie dyrektora przedszkola o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,

e)      zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci 5-6 letnich podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego,

f)       zaopatrzenie dzieci w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,

g)      wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka,

h)      współpracować z nauczycielem prowadzącym grupę w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo- dydaktycznych rodziny i przedszkola,

i)        przygotować dziecko do funkcjonowania w grupie przedszkolnej w zakresie podstawowych czynności samoobsługowych,

j)        odbierać dziecko w godzinach funkcjonowania przedszkola,

k)      informować nauczyciela z wyprzedzeniem o ewentualnym późniejszym przyprowadzeniu dziecka do przedszkola,

l)        zapewnić dziecku bezpieczny powrót do domu,

m)    zgłaszać nauczycielowi niedyspozycję (fizyczne i psychiczne dziecka) i wszelkie niepokojące objawy w jego zachowaniu mający wpływ na funkcjonowanie w grupie,

n)      inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych przedszkola,

o)      uczestniczyć w zebraniach organizowanych przez przedszkole,

p)      bezzwłocznie zgłaszać nauczycielom grup o zmianach dotyczących adresu zamieszkania i telefonu kontaktowego,

q)      śledzić na bieżąco informacje umieszczane na tablicy ogłoszeń,

r)       dostarczać do przedszkola informacje potwierdzoną przez lekarza o stanie zdrowia dziecka po przebytej chorobie zakaźnej pozwalającej na pobyt dziecka w przedszkola.

2.      Rodzice zobowiązani są do współdziałania z nauczycielem w celu skutecznego  oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.

3.      Rodzice mają prawo do:

a)      zapoznania się z podstawą programową i realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej,

b)      uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów edukacyjnych dziecka,

c)      uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka,

d)     uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych,

e)      wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi opinii o pracy przedszkola,

f)       zgłaszania i realizacji własnych pomysłów związanych z zagospodarowaniem, aranżację wnętrz i otoczenia przedszkola,

g)      wyrażania opinii na temat żywienia, wypoczynku, organizacji zabaw i zajęć oraz poziomu prowadzonych zajęć nadobowiązkowych,

h)      udział w zajęciach otwartych organizowanych w przedszkolu,

i)        wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i organowi nadzorującemu pracę pedagogiczną.

 

§ 18

 

Formy współdziałania z rodzicami

 

1.       Przedszkole  współdziała  z  rodziną  dziecka  celem  pomocy  w  wychowaniu  i przygotowaniu dziecka do nauki szkolnej, poznaniu środowiska oraz domu rodzinnego dziecka  podczas  kontaktów  indywidualnych  z  rodzinami  i  zebrań  grupowych.

2.       Przedszkole bierze czynny udział w wyznaczaniu kierunków działania korzystnych dla dzieci i rodziców w następujących zakresach:

a)      rozszerzanie i pogłębianie wiedzy rodziców o dziecku,

b)      ustalanie jednolitych form oddziaływania wychowawczego,

c)      podnoszenie kultury pedagogicznej rodziców poprzez:

-          prowadzenie  biblioteki  dla  rodziców  z  literaturą  pedagogiczną pomagającą  w  wychowaniu  dzieci  oraz  pokonywaniu  trudności wychowawczych,

-          prelekcje  psychologa,  pedagoga,  lekarza  specjalisty  w  dziedzinie stomatologii, logopedii na zebraniach ogólnych,

-          rozmowy indywidualne,

-          zebrania grupowe i ogólne,

-          gazetkę dla rodziców.

d)     uczestnictwo rodziców w zakresie przygotowania dzieci do szkoły:

-          zapoznanie  rodziców  z  zakresem  treści  programowych realizowanych w danej grupie wiekowej,

-          kontynuacji przez rodziców wspólnie ustalonych zasad, wymagań,

-           utrwalanie  nawyków,  umiejętności  i  wiadomości,  wymiana informacji o postępach i trudnościach dziecka.

3.       Przedszkole w miesiącach letnich organizuje „ dni otwarte” dla nowoprzyjętych dzieci. Na zajęcia zgłaszają się rodzice wraz z dzieckiem. Zajęcia prowadzone są w celu:

a)      obserwowania  przez  rodziców  kontaktów  interpersonalnych nauczyciel-dziecko,

b)      oglądu bazy lokalowej przedszkola, wyposażenia sal,

c)      analizy stosowanych metod wychowawczych.

 

 

ROZDZIAŁ VII

 

REKRUTACJA DZIECI DO PRZEDSZKOLA

 

§ 19

 

Szczegółowe zasady rekrutacji do przedszkola

 

1.      Dzieci mają zagwarantowane prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka.

2.      Dzieci przyjmowane są do przedszkola na podstawie wypełnionych przez rodziców kart zgłoszeń.

3.      Nabór odbywa się w okresie od 1 marca do 10 kwietnia każdego roku szkolnego.

4.      W przypadku mniejszej ilości dzieci niż miejsc, dyrektor dokonuje przyjęć na zasadzie powszechnej dostępności.

5.      W razie przekraczającej liczby dzieci zgłoszonej do przedszkola na dany rok szkolny dyrektor powołuje komisję rekrutacyjna w składzie:

a)      dyrektora jako przewodniczącego,

b)      przedstawiciela rady pedagogicznej,

c)      przedstawiciela rady rodziców,

d)     przedstawiciela organu prowadzącego.

  1. W pierwszej kolejności do przedszkola przyjmowane są:

a)      Dzieci z obwodu Miasta i Gminy,

b)      Dzieci objęte obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego,

c)      Dzieci uczęszczające do przedszkola z poprzedniego roku szkolnego,

d)     Dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dziecko,

e)      Dzieci z rodzin zastępczych,

f)       Dzieci inwalidów I grupy,

g)      Obojga rodziców pracujących.

7.      W miarę wolnych miejsc do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci  sukcesywnie w ciągu całego roku i te które ukończyły 2,5 lata.

8.      Rodzice dzieci przyjmowanych spoza obwodu zobowiązani są do pokrywania pełnego kosztu pobytu dziecka w przedszkolu.

 

 

§ 20

Warunki skreślenia z listy wychowanków

 

  1. Dyrektor przedszkola na wniosek rady pedagogicznej (po uprzednim powiadomieniu rodziców), może skreślić dziecko z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:

a)      Rodzic nie wywiązuje się z umowy zawartej pomiędzy nim a dyrektorem przedszkola i zalega z uiszczeniem za okres jednego miesiąca,

b)      Rodzic (opiekun prawny) dziecka, który zawarł umowę z przedszkolem nie przyprowadza dziecka do przedszkola bez podania przyczyn nieobecności ciągłej powyżej 30 dni lub nie zgłasza się do przedszkola do dnia 15 września bez podania przyczyn,

c)      Nie przestrzega ramowego rozkładu dnia dotyczącego godzin przyprowadzania i odbierania dziecka z przedszkola,

d)     W sytuacjach, gdy dziecko nie adaptuje się w przedszkolu, lub stwarza zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa innych dzieci.

  1. Decyzję o skreśleniu dziecka z listy rodzice ( opiekunowie) otrzymają na piśmie z uzasadnieniem w terminie 7 dni od jego podjęcia.

 

ROZDZIAŁ VIII

 

ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ

 

§ 21

 

Gospodarka finansowa

 

1.      Dyrektor  ponosi odpowiedzialność za całość gospodarki finansowej jednostki.

2.      Dyrektor prowadzi gospodarkę finansową Przedszkola zgodnie z udzielonym pełnomocnictwem przez Burmistrza Miasta i Gminy Szczawnica  na mocy art. 47 ustawy z 8.3.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591, ze zm.).

3.      Obsługę finansowo-księgową Przedszkola prowadzi Zespół Ekonomiczno Administracyjny Szkół w Szczawnicy.

4.      Za powierzony majątek Przedszkola odpowiadają pracownicy i nauczyciele, którzy przyjęli odpowiedzialność materialną za określone w oświadczeniu składniki majątku Przedszkola.

5.      Przedszkole dokonuje gromadzenia i wydatkowania środków publicznych na podstawie planu finansowego jednostki budżetowej.

6.      Plan finansowy jednostki budżetowej jest zatwierdzany przez Dyrektora i opiniowany przez Radę Pedagogiczną.

7.      Każda zmiana planu finansowego wymaga opinii Rady Pedagogicznej i zatwierdzenia przez Dyrektora w drodze zarządzenia.

8.      Dyrektor w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania gospodarki finansowej Przedszkola opracowuje dokumentację zasad (polityki) rachunkowości oraz procedury kontroli zarządczej.

9.      Wydatków związanych z dożywianiem dzieci z rodzin o niskich dochodach dokonuje się na podstawie decyzji administracyjnej, z wyjątkiem sytuacji określonych w ustawie o systemie oświaty.

10.  Gospodarka finansowa jednostki opiera się na zasadach wyrażonych w aktualnie obowiązujących  aktach prawa regulujących zasady gospodarki finansowej jednostek budżetowych

11.  Przy realizacji projektów lub grupy projektów współfinansowanych ze źródeł zagranicznych, gospodarkę finansową w tym zakresie dostosowuje się do wymogów określonych w zawieranej umowie o dofinansowanie oraz prowadzi się ewidencję umożliwiającą ustalenie wysokości ponoszonych wydatków strukturalnych.

 

§ 22

 

Dokumentacja przedszkola

 

Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

 

 

ROZDZIAŁ IX

 

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

 

§ 23

 

  1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej- nauczycieli, pracowników administracyjno- obsługowych, rodziców, dzieci.
  2. Uchwalenie Statutu dokonuje uchwałą Rada Pedagogiczna. W tym samym trybie dokonuje się zmian w Statucie.
  3. Dyrektor przedszkola każdorazowo po wprowadzeniu uchwały zmieniającej statut jest zobowiązany do opracowania tekstu jednolitego.
  4. Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
  5. Z chwilą wejścia w życie niniejszego Statutu traci moc dotychczasowy Statut wraz ze zmianami.
  6. Statut jest dostępny w kancelarii dyrektora przedszkola, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej przedszkola.

 

 

 

Rada Pedagogiczna Miejskiego Przedszkola Publicznego w Szczawnicy, uchwałą nr 5/2012 z dnia 01.06.2012r. wprowadziła nowelizację statutu publicznego przedszkola i zatwierdziła jego tekst jednolity.

Z dniem wejścia w życie niniejszego statutu traci moc obowiązujący dotychczasowy statut z dnia 28.10.2010r.

Statut wchodzi w życie z dniem 01.09.2012r. 

 

Interaktywna Polska
Webmaster: PNT Studio